Kijkje achter de schermen bij DataLand

Een interview met Marjolein Neuteboom


Hoewel het pand aan de Noothoven van Goorstraat in deze Corona-tijd vooral leeg is (ook wij werken vanuit huis) zijn de mensen van DataLand volop in bedrijf. Marjolein Neuteboom zit als office-manager op een spilfunctie en is ook de eerste contactpersoon achter het mailadres wozdataleveringen@dataland.nl Het adres waar gemeenten hun vragen kunnen stellen over de transitie van de dienstverlening van DataLand naar het Kadaster.

 

Welke vragen komen daar zoal binnen?

‘In het begin lag de nadruk sterk op de vragen als: “Welke gegevens moeten we als gemeente precies leveren?” En: “Wij maken als gemeente deel uit van een samenwerkingsverband. Wie moet die overeenkomst dan tekenen?” De laatste tijd neemt het aantal vragen sterk af. Inmiddels is er heel veel informatie beschikbaar gekomen bij zowel DataLand als het Kadaster. Gemeenten weten ook steeds beter onze FAQ’s op de website te vinden.

Sowieso geldt: als een gemeente een vraag heeft, dan zorgen we voor een snelle afhandeling. Weten we het bij DataLand niet, dan spelen we die direct door naar het Kadaster en vice versa. Het gaat erom dat je als gemeente zo snel mogelijk duidelijkheid hebt voor jouw vraagstuk.’

 

Er zijn nu 100 gemeenten die al het contract met Kadaster hebben afgesloten. Stel, jouw gemeente heeft nog niet getekend, hoeveel tijd heb je dan nog?

‘Ja het is nu wel belangrijk om daar vaart mee te maken. Niet alleen voor je eigen contract, maar ook omdat die landelijke dekking van objectgegevens (waar partijen als veiligheidsregio’s van afhankelijk zijn) dan gegarandeerd is.’

 

En hoe is het nu bij DataLand?

‘We zijn bij DataLand nog volop in bedrijf om onze bronhouders en afnemers tot het eind van dit jaar te bedienen. Van de medewerkers die nu nog in het team zitten, ben ik als laatste binnengekomen. En ook ik zit er alweer bijna 9 jaar. We zijn best een hechte club, en hart voor DataLand hebben we allemaal nog steeds. Sinds het bestuursbesluit eind 2018 zijn we erop gericht om deze transitie zo goed mogelijk te laten verlopen. Natuurlijk merk je nu dat we ‘aan het aftellen’ zijn. Contracten die opgezegd worden, ons pand dat straks leeg moet, het logo van de buitenmuur, de financiële afwikkeling. Een fase die ik voor mezelf ook enorm leerzaam vind. En nogmaals wat onze bronhouders en ook afnemers betreft: het hele jaar blijven we jullie gewoon bedienen en ook als gemeente kan je gewoon je gegevens nog blijven leveren!’