Elsbeth Pluim, medewerker Data Gegevensmanagement

Kijkje achter de schermen bij DataLand

Een interview met Elsbeth Pluim

 

DataLand beëindigt eind 2021 haar activiteiten. Maar de mensen dan? Loopt het pand in Gouda langzaam leeg en.. wat betekent dat dan voor de dienstverlening? Elsbeth Pluim, medewerker gegevensmanagement, geeft een kijkje achter de schermen bij DataLand.

“Of het pand hier leeg loopt? Nou nee hoor, we werken met ons team ‘stug’ door. Onze focus ligt nu vooral op het verwerken van de gegevensleveringen en het bedienen van de afnemers van databestanden en de Vastgoedscanner. Er komen nog steeds nieuwe aanvragen binnen. Dit voorjaar nog, aan het begin van de lock down, hebben we in een week tijd een gegevensset van WOZ-detailgegevens aangeleverd aan het noodloket van de RVO. Een buitenstaander zou denken dat er niets is veranderd, want feitelijk loopt onze dienstverlening gewoon door.”

 

Totdat de eerste collega’s een andere baan krijgen?

“Nee, gewoon tot eind 2021. De meeste collega’s die er nu nog werken, zijn al in dienst bij het Kadaster of bij een andere organisatie. Zij werken bij DataLand op detacheringsbasis. Zelf ben ik nog in dienst bij DataLand. Zeker is al wel dat ik ook de overstap ga maken naar het Kadaster. Op deze wijze is de dienstverlening aan onze afnemers dus tot op de laatste dag gegarandeerd. Sterker nog, naar alle waarschijnlijkheid houd je als gemeente of als afnemer dezelfde contactpersonen. Zelf ben ik voor veel gemeenten al jaren het vaste aanspreekpunt voor de gegevensleveringen. Dat blijft dus zo. Ze zijn dus nog niet van mijn telefoontjes en mailtjes af, haha.”

 

Bel jij ze zo vaak dan?

“Nee hoor, heel soms moet je nabellen als de leveringen van gemeenten uitblijven. Ik stuur wel structureel reminders, soms persoonlijke mailtjes. Ik snap ook wel dat het leveren van WOZ-detailgegevens niet bovenaan het to-dolijstje van gemeenten staat. Dus dan help ik ze af en toe herinneren.”

 

En met succes…

“Ja vrijwel alle gemeenten (soms vertegenwoordigd door hun belastingsamenwerking) leveren twee keer per jaar hun nieuwste WOZ-detailgegevens bij ons aan. Daardoor hebben we een complete en actuele bron van informatie opgebouwd, waar andere partijen dan weer uit kunnen putten voor hun werk.”

 

Wat krijgen mensen nou precies als ze bijvoorbeeld een databestand bij jou opvragen?

“Het hangt natuurlijk erg af van de vraag. De ene keer is het de politie die iets wil doen aan fraudebestrijding/criminaliteit in de regio. En zicht wil hebben op de onderdelen of de waarde van een WOZ-object. De andere keer is het een organisatie die een overzicht wil van het percentage huur- en koopwoningen in een bepaald gebied. Voordat we in de gegevensset duiken, bespreken we eerst wat het precieze doel is. Waar wil een organisatie met name zicht op hebben, en hoe kan je dan het beste je selectie maken? Doordat we daar aan de voorkant goed over nadenken, krijgen mensen ook altijd precies wat ze nodig hebben. We kunnen dan heel gericht een query uitvoeren. Wat er vervolgens uitrolt, is  geen hogere wiskunde ofzo. Het is gewoon een bestand (in Excel bijvoorbeeld) waar alles leesbaar instaat. Dat bestand kun je vervolgens gemakkelijk inlezen in je eigen systeem.”

 

What you see is what you get?

“Ja daar zijn wij heel erg van. Geen ingewikkelde verhalen maar mensen goed en adequaat helpen. Overigens zijn mijn collega’s ‘aan de Kadasterkant’ net zo hoor. Allemaal mensen die het heerlijk vinden om de hele dag met gegevens bezig te zijn. Om daar zoveel mogelijk uit te halen. Daar kan ik het goed mee vinden.”