Maatvast
Relevante gegevens over maatschappelijk vastgoed zijn binnen gemeenten vaak verspreid of niet aanwezig. Deze gegevens zijn voor een professioneel beheer van de gemeentelijke vastgoedportefeuille en een professioneel accommodatiebeleid echter onmisbaar. Daarom hebben DataLand en het Kadaster samen Maatvast ontwikkeld.
Maatvast is een rapport dat u inzicht geeft in de locaties, eigenaren en kenmerken, zoals oppervlakte en bouwjaar, van uw maatschappelijk vastgoed. Daarmee is het rapport een goede basis voor uw accommodatie- en vastgoedbeleid en het beheer van uw vastgoed. Het rapport bevat een overzicht van het maatschappelijk vastgoed in uw gemeente. Het gaat hierbij om vastgoed dat eigendom is van uw gemeente en om maatschappelijk vastgoed dat wordt gebruikt voor maatschappelijke functies. Beide categorieën vastgoed worden in het rapport cijfermatig in tabellen en figuren, maar ook op kaart weergegeven. In het rapport worden de gegevens van uw gemeente bovendien afgezet tegen die van andere gemeenten. Hiermee wordt de situatie in uw gemeente in perspectief geplaatst. Naast het rapport ontvangt u de database met alle gegevens waarop het rapport is gebaseerd.
De kosten voor Maatvast zijn afhankelijk van het aantal inwoners van uw gemeente (per 1 januari van het lopende jaar). Voor een samenwerkingsverband hangen de kosten af van het aantal inwoners in het verzorgingsgebied.
Aantal inwoners | Maatvast |
tot en met 25.000 | € 4.500 |
25.001 – 50.000 | € 5.000 |
50.001 – 100.000 | € 5.750 |
100.000 + | € 6.750 |
Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW.
Bekijk voorbeeldrapport van de gemeente Ridderkerk
Bekijk voorbeeldrapport van de gemeente Vlaardingen
Bekijk de leeswijzer voor de database waarop het rapport Maatvast is gebaseerd
Kwaliteitszorg
We bieden twee soorten kwaliteitsrapporten: Kwaliteitsrapport WOZ en een Kwaliteitsrapport WOZ-BAG. In deze rapporten analyseren we de adresgerelateerde gegevens van uw gemeente op fouten en mogelijke onjuistheden. Met onze bevindingen kunt u de kwaliteit van de registraties verbeteren.
Kwaliteitsrapport WOZ
Het kwaliteitsrapport WOZ ontvangen alle gemeenten direct nadat zij de WOZ-gegevens bij ons hebben aangeleverd. Het rapport bevat een handzaam overzicht met signaleringen, fouten en terugmeldingen in uw WOZ-registratie. We spreken van een fout, als er een aanwijsbare onjuistheid in een aangeleverd gegevens zit, zoals bijvoorbeeld een object waarvan het huisnummer niet numeriek is of de straatnaam ontbreekt. Is een aangeleverd gegeven mogelijk onjuist, dan spreken we van een signalering. Een goed voorbeeld hiervan is een object met een wooninhoud groter dan 10.000 m3 of kleiner dan 20m3. Een terugmelding is een signaal uit de praktijk dat een gegeven mogelijk onjuist is, zoals bijvoorbeeld het signaal dat het geleverde bouwjaar fors afwijkt van het werkelijke bouwjaar van het object. Aan de hand van het rapport kunt u eventuele fouten in uw registratie herstellen.
Bekijk het voorbeeldrapport WOZ
Kwaliteitsrapport WOZ-BAG
Op verzoek kunnen wij u, als gemeentelijk leverancier van WOZ-gegevens, kosteloos een kwaliteitsrapport WOZ-BAG leveren. Dit rapport geeft een overzicht van alle adressen die slechts in één van beide bronbestanden voorkomen en een overzicht van afwijkende woonplaats- en straatnamen, attribuutinformatie als bouwjaar, oppervlakte en gebruik/bestemming. Deze informatie is per adres geordend. Het kwaliteitsrapport WOZ – BAG bestaat uit een Excelbestand en een samenvatting in pdf-formaat. Omdat de objectdefinities tussen WOZ-objecten en BAG-objecten kan verschillen, hoeft een gesignaleerde afwijking overigens niet per definitie ‘fout’ te zijn. Het is dan ook aan u om de meldingen in het rapport te beoordelen.
Bekijk het voorbeeldrapport WOZ – BAG
BAG-Benchmark
Het beheer van de BAG is voor veel gemeenten een hele opgave. Het vraagt niet alleen om kennis van wet- en regelgeving, maar ook van geometrie, bouwprocessen, archivering, objectafbakening, vergunningverlening, ruimtelijke ordening en ICT. Gemeenten hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de kwaliteit van de BAG en met resultaat. Maar het kan altijd beter. Hoewel collega-gemeenten van elkaar verschillen in inrichting en aanpak zijn er natuurlijk heel veel overeenkomsten, waardoor van elkaar kan worden geleerd. De BAG-benchmark maakt dat mogelijk. Bovendien ligt het in het verlengde van de nieuwe controlesystematiek, waarbij gemeenten via een zelfevaluatie verantwoording afleggen.
Benchmark
Tussen april en december 2016 heeft DataLand in opdracht van de gemeente Rotterdam een BAG-benchmark uitgevoerd. De vergelijking richtte zich niet alleen op gegevens, processen en systemen, maar ook op organisatie-inrichting, formatie-omvang en de relatie met andere registraties. De deelnemende gemeenten hebben met de BAG-benchmark de kwaliteit van de BAG en processen die hieraan ten grondslag liggen verbeterd.
Brochure
Voor nadere informatie over de werkwijze en wat er wordt verwacht van deelnemers kunt u lezen in de Brochure BAG-benchmark 2017 (pdf-bestand).
Ik heb een vraag over de BAG-Benchmark