Het spel

Het spel van de Omgevingswet wordt volop gespeeld en niet alleen door gemeenten. Ook de departementen, de provincies en waterschappen spelen mee, elk met eigen spelregels: een eigen taal, eigen belangen en eigen wensen. Rond de Omgevingswet is inmiddels een imposante structuur ontstaan, een keten van formele en ook informele samenwerkingsverbanden van organisaties die allemaal een ‘probleem’ hebben, maar ook meedenken en een rol (willen) hebben bij de organisatie en/of uitvoering van de Omgevingswet. De ketenstructuren worden complexer en de samenwerking wordt hectischer. Een goede samenwerking is echter een voorwaarde voor slagen.

Ons congres speelt zich af op het speelveld van de 388 gemeenten. Samen gaan we het gesprek aan met de belangrijkste medespelers op ons speelveld – onze ketenpartners – over de keten die samenhangt met de gemeentelijke (geo-)informatiehuishouding voor de Omgevingswet:

  • Hoe zit het met de positie van de 388 gemeenten op het speelveld van de Omgevingswet?
  • De ketenpartners leggen hun kaarten op tafel: wat is hun grootste ‘probleem’ binnen de keten in het kader van de (geo-)informatie-infrastructuur van de Omgevingswet?
  • Hoe kunnen we in goed overleg deze ‘problemen’ in de keten aanpakken, zodat we ons samenspel kunnen verbeteren?

Speel het spel met ons mee en betreed op 15 juni  het Spant! te Bussum het gemeentelijk speelveld  voor een boeiend samenspel.

Klik op de uitnodiging voor een grote versie:

 

Speel mee!

Spelpartners

Deze spelpartners, onze ketenpartners, werken mee aan ons congres:

Programma Aan de slag met de Omgevingswet

Ketenprobleem:

Welkom bij het Ganzenbord vakje 6, De Brug.

GanzenbordOp dit moment, en de komende jaren wordt het Digitaal Stelsel Omgevingswet gebouwd, het nieuwe Omgevingsloket online. Dit is de informatiemotor die alle regels in het fysieke domein in samenhang toont. Via één loket kennis en inzicht over alle wet- en regelgeving.

Beleidsregels die gemaakt worden door de ministeries, maar ook de regels uit de visies, plannen en verordeningen die op lokaal niveau gelden. Daarnaast zal het Digitaal Stelsel in toenemende mate de situatie  op de locatie tonen, door informatie op het gebied van natuur, water, cultureel erfgoed, bodemgesteldheid et cetera te tonen. Op deze manier geeft het Digitaal Stelsel een eenduidig beeld van wat kan en mag, een gedeelde agenda om het gesprek tussen initiatiefnemer, belanghebbende, vergunningverlener en planmaker te starten.

De acties bij de verschillende Bevoegd Gezagen en het Digitaal Stelsel vormen een keten die naadloos op elkaar moet aansluiten. Om dat voor elkaar te krijgen, zijn er allerlei bruggen nodig.

Welke zijn dat, welke vorm hebben ze en wanneer kan de bouw starten?

Neemt u de handschoen op? Dan gaat u over de brug en mag direct door naar vakje 12!

Kadaster

Ketenprobleem:

Goede, digitale informatievoorziening is een belangrijke pijler voor een optimale uitvoering van de Omgevingswet. Het doel is om gegevens over de leefomgeving optimaal beschikbaar te stellen voor burgers, bedrijven en de overheid. Deze informatievoorziening krijgt vorm door middel van Informatiehuizen in het ‘Digitaal Stelsel Omgevingswet’. Wij zijn hier actief bij betrokken. Onder leiding van het Kadaster wordt er gewerkt aan een opvolger van de Landelijke Voorziening Ruimtelijkeplannen.nl, namelijk de ‘Registratie van Omgevingsdocumenten’, Informatiehuis Ruimte en Informatiehuis Bouw. Ook verzorgen wij de ontwikkeling van een gegevenscatalogus; de centrale vindplaats voor alle gegevens in het stelsel.

Een ander initiatief van het Kadaster is de ‘proeftuin’. De proeftuin is een omgeving waar nieuwe producten en diensten ontwikkeld en getoond worden. Een omgeving waarin door co-creatie de behoeften van toekomstige gebruikers inzichtelijk worden. Waarom de proeftuin? De uitkomsten van de proeftuin kunnen mogelijk ook hulp bieden bij het inrichten van het digitale stelsel van de Omgevingswet. Het digitale stelsel is een belangrijk hulpmiddel voor een goede en eenvoudige uitvoering van de Omgevingswet. Het stelt burgers, bedrijven en overheden in staat om sneller en eenvoudiger informatie met elkaar uit te wisselen over de leefomgeving en de regels die daarvoor gelden. In de proeftuin werken we momenteel aan de informatiebehoefte voor het opstellen van een omgevingsplan en de informatiebehoefte om een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit te kunnen verlenen.

De uitdaging is dat wij de uitkomsten van de proeftuin willen delen, verifiëren en aanvullen. Denk met ons mee en help mee met het invullen van de nieuwe producten en diensten op basis van uw wensen.

  • Hebben wij de juiste bronnen in beeld om op basis van de vraag in de keten, informatie te genereren?
  • Zijn de resultaten vanuit de pilots ook van toepassing op uw organisatie?
  • Welke informatiebehoefte hebben onze ketenpartners?

Waarderingskamer / WOZ

Ketenprobleem:

De Omgevingswet stimuleert een meer open dialoog tussen overheid en initiatiefnemers en het omgevingsloket is daarbij een belangrijk hulpmiddel. De WOZ stimuleert ook een open dialoog, bijvoorbeeld om te zorgen dat overheid en belanghebbenden het eens zijn over objectkenmerken. Er komen daarvoor steeds meer voorzieningen die gemeenten aanbieden in hun WOZ-loket. Maar voor een belanghebbende is het onbegrijpelijk dat hij eerst in het omgevingsloket een 3D tekening van zijn garage moeten uploaden om een omgevingsvergunning te krijgen voor het bouwen van deze garage naast zijn huis, terwijl hij later in een ander (WOZ-)loket moet vertellen dat er sinds het vorige jaar een garage bij zijn woning is gekomen. Het omgevingsloket moet daarom zo snel mogelijk een breed vastgoedloket worden voor alle communicatie tussen overheid en belanghebbenden/initiatiefnemers, waar alle communicatie over vastgoed geïntegreerd kan plaatsvinden. Hoe kunnen we de wereld van de WOZ en die van de basisregistraties en de Omgevingswet dichter bij elkaar brengen en, nog beter, tot een boeiend samenspel maken.

Update 22 mei: lees hier de nieuwsbrief waarin deze congrespartner voor het voetlicht wordt gehaald!

Ministerie IenM & SVB-BGT

Ketenprobleem:

Vanuit de geo-basisregistraties en specifiek de BGT willen we de volgende dilemma’s voorleggen:

De BGT is als ‘intelligent ruitjes papier’ voor de Omgevingswet. Een mooie, gedetailleerde en actuele kaart, die als ondergrond gebruikt kan worden voor allerlei processen.

1.       Wat is er nog nodig van de BGT-keten voor een goede werking van de Omgevingswet-processen? Wat moet er verbeteren / gebouwd worden en met welke prioriteit?
2.       Zijn er onderwerpen die het nodig maken dat de BGT-inhoud wordt uitgebreid?
3.       In de processen van de Omgevingswet wordt al informatie gegenereerd (bv vergunningverlening), die input kan zijn voor de BGT. Zo ontstaat planinformatie voor de BGT. Op die manier wordt de gebruiker een inwinner. Maar hoe voorkom je dat er meerdere plekken ontstaan waar planinformatie wordt vastgelegd?
4.       De bronhouders BGT werken op een unieke manier samen en dat zullen ze voor de Omgevingswet ook moeten doen. Hoe zal dat gaan? Hoe werken partners samen voor de omgevingsvergunning? Wat kunnen we leren van de BGT-ketensamenwerking?
5.       De geo-basisregistraties zijn los van elkaar neergezet en de Omgevingswet gaat uit van één samenhangend geheel van gegevensverzamelingen. Het schuift de regelgeving in elkaar en vraagt om één in elkaar geschoven gegevenshuishouding. Dit rechtvaardigt doorontwikkelen van de geo-basisregistraties in samenhang, met één taal en één gestandaardiseerd begrip/object als uitgangspunt waar aanvullende informatie aan kan worden toegevoegd. Welke tips heeft de congresbezoeker voor ons?

Update 15 mei: lees hier de nieuwsbrief waarin deze congrespartner voor het voetlicht wordt gehaald!

Beeldmateriaal & Algemeen Hoogtemodel Nederland

Ketenprobleem:

‘Een gelijke informatiepositie voor een ieder’, ‘opereren als één overheid’ zijn oneliners die horen bij de Omgevingswet. Maar hoe kunnen we opereren als één overheid als iedere overheid naar een eigen overheidsplaatje kijkt? Op dit moment zijn binnen Nederland een aantal partijen bezig met het laten inwinnen van luchtfoto’s. Eén nationaal initiatief, vele regionale samenwerkingen en nog meer individuele partijen die dit alleen voor hun eigen beheergebied uitvoeren. Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat een ieder een gelijke informatiepositie heeft als de verschillende beelden niet met elkaar gedeeld mogen worden? Is samenwerking in de inwinning niet een manier om winst te boeken in de gehele keten. Met alle overheden samen één luchtfoto maken lijkt de oplossing, maar hoe realiseer je dit?

GeoBusiness Nederland

Ketenprobleem:

De Omgevingswet is complex en het is een geweldige uitdaging voor de overheid om 388 gemeenten, 12 provincies, 22 waterschappen, 8 departementen en verschillende uitvoeringsorganisaties te ondersteunen.  De overheid moet dit niet alleen willen doen en moet gebruik maken van de innovatie slagkracht van het bedrijfsleven. Dit vraagt om een transparante overheid die wil co-creëren met de private sector en een geo-bedrijfsleven dat hier klaar voor is. Tijdens dit congres willen wij een brug slaan en etaleren de bedrijven wat zij hebben te bieden.

En tot slot natuurlijk onze eigen bijdrage:

 

Gelderse Omgevingsdiensten (I-GO) ism DataLand 

Ketenprobleem:

Hoe krijgen we risico’s in beeld?

29 omgevingsdiensten verzorgen in Nederland in opdracht van alle gemeenten en provincies de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van met name de milieuwetgeving. Toezicht is niet op ieder moment en overal mogelijk. Daarnaast willen bedrijven niet veel last hebben van controles. Van oudsher worden controles gepland op basis van met name de branche waarin het bedrijf werkzaam is. Met de Omgevingswet wordt veel informatie bij elkaar gebracht, wordt de informatiepositie van burgers verbeterd en ontstaan daarmee nieuwe kansen. Hoe kunnen omgevingsdiensten hun toezichtcapaciteit zo gericht mogelijk inzetten op de bedrijven waar de echte risico’s zijn en de kans op calamiteiten het hoogst is?

De Omgevingswet vraagt om een efficiënte inrichting van de informatiehuishouding binnen maar ook tussen ketenpartners. Als gemeenten gegevens gaat uitwisselen met het DSO en/of Informatiehuizen, dan is het raadzaam om te voorkomen dat gemeenten zelf allerhande verbindingen moeten gaan leggen om gegevens uit te wisselen. Hier kan een ‘aanleverloket’ bij helpen. De vragen die wij aan de congresdeelnemers voorleggen zijn onder andere: welke functionaliteiten moet zo’n aanleverloket dan bieden? In ieder geval een infrastructuur en datasets, maar moet het ook een rol krijgen als kennisknooppunt en als gesprekspartner richting de andere partijen in de keten? Is het raadzaam om in zo’n knooppunt ook kwaliteitssignaleringen onder te brengen? Hebben de deelnemers al een beeld welke gemeentelijke gegevens relevant zijn voor de Omgevingswet?

Qua spel is de associatie met Rummikub: voor jezelf kun je prima combinaties van stenen (lees: gegevens) maken, maar het gaat pas echt interessant worden zodra je ze op tafel legt, want dan kunnen de andere spelers (ketenpartners) hun gegevens toevoegen of er onderdelen uit pakken en nieuwe slimme combinaties maken.

 

Speel mee!

Spelprogramma

De dag begint om 10:00 uur met een kort maar krachtig plenair deel onder leiding van een spelleider. Het wordt een interactieve sessie waarin de kaarten worden geschud. Jan Grijpink neemt ons mee in de wereld van de ketenproblematiek, en vooral naar de concrete oplossingsrichtingen die het ketendenken biedt. Kristel Lammers, namens de VNG lid van de Programmaraad ‘Aan de slag met de Omgevingswet’, deelt haar ervaringen met ons over de samenwerking bij de ontwikkeling van de Omgevingswet. Theo Peters, bij KING verantwoordelijk voor de architectuur van de informatiehuishouding, praat ons bij over de kansen en mogelijkheden voor de verbinding van gemeenten aan het digitale stelsel van de Omgevingswet.

Na de plenaire opening start het spel voor onze deelnemers. In groepen begeven we ons op het (gemeentelijk) speelveld van de informatie-infrastructuur van de Omgevingswet. We gaan langs bij onze partners en gaan samen aan het werk. Uiteraard eindigen we de dag weer met een afsluitende borrel!

Bekijk hier het tijdsschema:


(klik voor grotere weergave)

 

Sprekers

Jan Grijpink

Jan Grijpink

Prof. dr mr J. H.A.M. (Jan) Grijpink studeerde Economie en Rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Jan Grijpink schreef zijn proefschrift over Keteninformatisering. In maart 2004 werd hij benoemd tot (parttime) bijzonder hoogleraar Informatiekunde aan de Faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht, met als leeropdracht Keteninformatisering in de Rechtstaat. Sinds april 2011 is hij met emeritaat. Hij blijft parttime als senior-adviseur verbonden aan de stichting PBLQ, adviseurs voor overheidsinformatisering te Den Haag.

 

Kristel Lammers

Kristel Lammers

Kristel Lammers is programmamanager Invoering Omgevingswet Gemeenten voor de VNG en ze is lid van de Programmaraad ‘Aan de slag met de Omgevingswet’. Kristel, innovator en verbinder met oog voor inhoud, heeft veel ervaring bij de overheid. Ze heeft een passie voor proces- en programmamanagement bij complexe vraagstukken.

 

Theo Peters

Theo Peters

Lid van het MT van KING, Unitmanager voor architectuur en standaarden. Theo is verantwoordelijk voor de GEMMA (GEMeentelijke Model Architectuur) met architectuurprincipes, gegevens en berichtenstandaarden. Vanuit die basis wil hij een bijdrage leveren aan architectuur als basis voor programma’s en projecten zoals de Omgevingswet of de Digitale Agenda 2020. Theo is sterk in informatiemanagement en maakt zich momenteel hard voor de invoering van het gedachtegoed van de Digitale Agenda 2020.

Speel mee!

Spelregels

Ren je rot, Stuif es in, Voor de vuist weg… Geen betere locatie voor ons congres met spelthema dan Spant! in Bussum!

Locatie: Spant! te Bussum
Route: Klik voor een routebeschrijving (website Spant)
Aanvang: inloop vanaf 9:15 uur, start programma 10:00 uur.

Max. aantal deelnemers: 250

 

Speel mee!

Congres archief

Informatie over eerdere DataLand-congressen vindt u in het archief:

Congres – voorgaande edities

Speel mee!