What’s in a name?

Pieter van Teeffelen

What’s in a name?

Al 15 jaar heet onze organisatie ‘DataLand’. Waarom ooit voor die naam gekozen is, is mij niet bekend. Ik weet wel dat toen ik bij DataLand begon, er al snel een discussie ontstond over die naam. Een goed alternatief was er niet, de discussie zakte weg en het bleef bij het oude. En waarom zou je een naam ook veranderen? “What’s in a name” zoals Shakespeare’s Julia met de rozen van Romeo in haar hand al verzuchtte:

“That which we call a rose. By any other name would smell as sweet”.

Hoe iets heet, verandert niet wat het is. Wat wij doen, zal niet veranderen als we een andere naam zouden hebben. Dus waarom zou ik me er druk om maken? Maar toch…

Brandnetel

Misschien omdat de naam niet zo pást bij wie we zijn. Een roos wordt niet voor niets geen brandnetel genoemd. Uit niets in onze naam blijkt dat we verbonden zijn aan gemeenten. DataLand. Welk land dan? En data? We houden ons veel meer bezig met het maken van informatie van data. Bovendien wekt de naam de indruk dat we een commerciële instelling zijn… Disneyland, Carpetland, Computerland, Babyland, … voorbeelden te over. Dit terwijl we toch écht een stichting zonder winstoogmerk zijn.

En dat dit beeld niet alleen bij mij leeft, blijkt wel uit het feit dat na vijf jaar werken bij DataLand, ik nog steeds gemeentelijke collega’s tegenkom die me vol verbazing aankijken wanneer ik ze vertel dat we door gemeenten zijn opgericht, enkel gemeentelijke belangen dienen en een gemeentelijk kennis- en gegevensknooppunt zijn.

Kantelpunt

Komt het door het naderen van Oudjaar?  Iets zegt me dat we aan een nieuwe naam toe zijn. Voor mijn gevoel staat het gemeentelijk speelveld op een belangrijk kantelpunt. Een nieuwe naam, al was het maar als symbolische daad, kan dan erg nuttig zijn.

En dat kantelpunt? Het gemeentelijk speelveld is aan het veranderen, daar zit hem de clou. Met de Omgevingswet als katalysator worden er in gemeenteland veel discussies gevoerd en veranderingen voorbereid voor de herinrichting van de digitale infrastructuur. Natuurlijk, het gaat over de aansluiting van gemeenten aan het Digitale Stelsel van de Omgevingswet, maar het gaat vooral over moderniseren van de gemeentelijke informatievoorziening aan burgers en bedrijven waarbij de collectivisering; het samen organiseren van de gemeentelijke informatievoorziening, een randvoorwaarde is. “We werken massaal digitaal en leveren maatwerk lokaal”, zegt de Digitale Agenda 2020 en daar zijn wij het helemaal mee eens.

TOFKAD

Veel van deze ontwikkelingen raken aan onze rol en de expertise.  We werken dan ook graag mee aan die kanteling, vandaar dat gevoel, die drang om iets met onze naam te doen. We kunnen moeilijk door het leven gaan als TOFKAD; The Organization Formerly Known As DataLand, hoewel onze partners prima lijken te gedijen met afgekorte namen als VNG, KING, IB, NVVB, VGS, VDP, VIAG en SVB BGT.

TOFKAD dus niet. Maar wat dan wel? Een nieuwe naam zou iets gemeentelijks moeten hebben, iets collectiefs en coöperatiefs moeten uitstralen en een toespeling moeten bevatten over dat we objectgegevens toegankelijk maken en zo van data informatie maken. Wie helpt ons? Wie heeft er een idee?

DEEL DIT BERICHT

Reacties

  1. Beste Pieter,
    Goed idee als de oorspronkelijke naam de lading niet langet dekt. Het is met namen en kleuren van producten vaak zo dat marketing mensen daar beter in zijn en dat techneuten zich beter afzijdig kunnen houden. Over TOFKAD zijn we het wel eens, maar ik heb ook niet één twee drie een goed klinkend TCA, maar zal daar de komende weken eens mijn gedachten over laten gaan. Ook mijn alias e-mail adres uit mijn GGB tijdperk zal er aan moeten geloven…

  2. Beste Leendert,
    Bedankt voor je reactie. Ik kijk met interesse uit naar je alternatieve naam voor DataLand.
    Ben namelijk erg benieuwd op welk aspect van onze organisatie je die naam gaat baseren.
    (wat was trouwens je alias e-mailadres bij GGB?)

  3. Dag Pieter,
    Jullie overweging voor een nieuwe naam kan ik volgen. Een naam waar jullie verbondenheid met de gemeenten uit spreekt heeft duidelijk een meerwaarde. Woorden die mij door het hoofd schieten zijn: gezamenlijk, verbondenheid, met en voor elkaar, platform en cohesie. Vooral deze laatste blijft bij mij terugkomen. Maar hoe creëer je dan een naam die ook een beetje lekker blijft hangen? Hier heb ik niet het antwoord op maar ik kan wel een paar suggesties geven. Wie weet geeft dat jullie weer nieuwe inzichten om op verder te gaan.
    – G-Cohesie / waarbij de G voor gemeentelijk staat
    – GeCo Gemeente Cohesie/ Gemeentelijk collectief (GecoL)
    – GIP Gemeentelijk Informatie Platform
    Succes!

  4. Hi Annemarije,

    Allereerst mijn excuses voor het verlate antwoord.
    Heb je reactie simpelweg gemist.

    Ik ben er wel blij mee, zie ook inderdaad die verbondenheid met gemeenten als belangrijk thema bij ons, ‘samen met gemeenten’ is wel ons mantra.

    Je derde afkorting spreekt me het meest aan. Vooral omdat ik er een vergezicht bij krijg, een toekomstbeeld.
    Gemeentelijk Informatie Plateau is breed gedefinieerd. In het hede richten we ons vooral op de object-informatie. Onze ‘broer’ het InlichtingenBureau heeft het Gemeentelijk Gegevens Knooppunt als instrument waarin juist de subject-informatie is opgeslagen.
    We denken na over een verbinding van beide knooppunten (krijg je ook nieuwe namen van trouwens: DataBureau en InlichtingenLand).
    In het kader van de Digitale Agenda 2020 zal dat een sterke collectieve gemeentelijke functionaliteit opleveren.
    Die verbinding kan een pracht bron (‘krachtbron’) aan informatie opleveren van en voor gemeenten, als poort van en naar het DSO maar ook bijvoorbeeld voor regionale samenwerkingsverbanden zoals het Groningse knooppunt waar jullie je zo voor inzetten.

    Bedankt voor je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf + 10 =